مراحل صادرات کالا

مراحل صادرات کالا

صادرات و فروش کالا در کشورهای خارجی یکی از فعالیت هایی است که بدون داشتن اطلاعات کافی انجام آن سبب از دست رفتن سرمایه ها و شهرت یک کشور در یک کالای تخصصی می شود.

 از این رو باید با داشتن اطلاعات کافی دست به انجام چنین اقداماتی زد تا بتوان در کنار به دست آوردن سود اقتصادی بازارهای هدف را نیز شناسایی و آینده  کسب و کار را تضمین نمود.

به طور کلی مراحل صادرات به ترتیب زیر است که ما بطور خلاصه به آن ها پرداخته ایم :

تأسیس یک شرکت : برای انجام کلیه امور اقتصادی به صورت رسمی ابتدا باید یک شرکت سهامی عام یا خاص تأسیس نمود و امور مربوط به سرمایه مالی، نیروی انسانی، مالیاتی و … را انجام داد. سپس به امور مربوط به تولید یا خرید و فرآوری یک کالا اقدام کرد و سپس مراحل صادرات یک کالا را آغاز نمود.

بازاریابی: اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راه های نفوذ به آن که دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می دهند امکان پذیر است.

صدور پیش فاکتور:   برای آشنایی خریدار کالا با نوع کالای صادراتی و فروشنده آن، صادر کننده موظف است پیش فاکتور حاوی این نوع از اطلاعات را برای آن شخص، شرکت یا سازمان دولتی ارسال کند. این پیش فاکتورها به زبان انگلیسی بوده و در دسترس صادرکنندگان قرار می گیرد.

کسب مجوز صدور از ارگان ها و سازمان های ذی ربط: پس از بازاریابی صادرکننده باید مجوز صدور کالا را از وزارتخانه های صنعتی یا کشاورزی و یا بازرگانی کسب نماید ولی در حال حاضر صدور اغلب کالاها نیاز به اخذ مجوز ندارد و فقط برای کالاهای خاصی مجوزهای موردی صادر می شود.

سپردن پیمان یا تعهد ارزی: صادرکننده با ارائه مدارک لازم از جمله قیمت مصوب کمیسیون نرخ گذاری باید پیمان ارزی به بانک (اداره تهاتر و امور صادراتی) بسپارد. در حال حاضر که شرایط صادرات سهل تر شده است به جای پیمان ارزی، صادرکننده یک ورقه تعهد ارزی از بانک دریافت و پس از امضای آن متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات می شود.

اخذ گواهی مبدأ و صدور فاکتور فروش : در این مرحله فاکتور فروش مبدأ توسط صادرکننده کالا صادر شده و به تائید اتاق بازرگانی موجود در محل می رسد. اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش مبدأ، بارنامه حمل و پروانه گمرکی، کالا را صادر می کند. با گسترش دولت الکترونیک امورات گمرکی نیز از این امر بی نصیب نبوده و با ارائه خدمات آنلاین صادرکنندگان، می توانند با مراجعه به سامانه اتاق بازرگانی گواهی مبدأ خود را دریافت نمایند.

صدور کالا در مرحله پایانی شرکت حمل و نقل جواز خروج کالا از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت کرده و آن را پس از بارگیری به کشور مقصد حمل می کند.